In Process/Tutorial




The use of soutache (Russia Braid) for ornamentation in clothing, uniforms or shoes was known already in ancient times and sucesfully employed through centuries until nowadays. We can find it in ancient Babylon, baroque France or Russia and in english representative uniforms.
Technique of soutache embroidery in jewellery was propagated by israeli artist Dori Csengeri who over ten years ago bravely started up with her innovative project and arosen in fahion world.
In short we could describe specification of soutache embroidery as stitching together braids and implementing between them decorative stones, glass beads and other elements.
Materials needed are: russia braid, nylon thread, thin needles for beading, glue for textiles, beads made of glass, plastic and ceramics, Swarovski crystals, natural and syntetic stones. We will need as well glue, impregnant, leather or felt for finishing the backing, and few other tools like scissors etc.
Also simple workshop can be easily organized on a desk or table.
In 2010 I was one of first three people, who were interested in creating in this technique. First projects were done by intuition, because there were no information sources or practical instructions. For over half a year by trial-and-error method I was getting to the optimal technical perfection.
Soutache embroidery is immensely facinating and unlimited in form technique. You can combine random configurations of flourishes and colours. You can also add elements created in other techniques like metal-work, felt, macrame, wire-wrapping etc.
The finished project can give a surprising effect, because you cannot predict at the beginning what will be the final version. Very often the draft project is totally different from what we get at the end. That’s why I like to work in this technique, because there are no limits.
Soutache jewellery is exotic, colorful and rich in form.
Creating in soutache embroidery requires quite a lot of patience and obedience, because it’s not easy to harness braids. It requires also high manual skills to shorten the time of accomplishment, so it wouldn’t bore us and put off.

Stosowanie tasiemek typu sutasz do tworzenia I zdobienia odzieży w formie aplikacji, mundurów czy obuwia było znane od starożytności aż po współczesność.
Możemy odnaleźć je w starożytnym Babilonie, barokowej Francji czy Rosji oraz w angielskich mundurach galowych.
Technika haftu sutasz w biżuterii została rozpowszechniona przez izraelską artystkę Dori Csengeri, która ponad dziesięć lat temu odważnie wystartowała ze swoim projektem i zaistniała w świecie mody.
W skrócie można objaśnić specyfikę haftu sutasz, jako zszywanie ze sobą tasiemek oraz wplatanie pomiędzy nimi kamieni ozdobnych, szklanych korali i innych elementów.
Potrzebne materiały to tasiemka sutasz Russia Braid ze specyficznym ściegiem w jodełkę, nylonowe nici, cienkie igły do beading, klej do tekstyliów, koraliki ze szkła, plastiku, ceramiki, kryształy Swarovskiego, kamienia naturalne i syntetyczne. Jak również klej, impregnat, skórę lub filc do wykończenia tyłu oraz kilka narzędzi jak nożyce itd.
Z łatwością również możemy zorganizować sobie prosty warsztat w postaci biurka czy stolika.
W roku 2010 byłam jedną z trzech pierwszych osób, które zainteresowały się tworzeniem w tej technice. Pierwsze projekty powstawały po omacku, gdyż nie istniały żadne źródła informacji ani praktyczne instrukcje. Przez ponad pół roku, metodą prób doszłam do optymalnej perfekcji technicznej.
Haft sutasz jest niezmiernie fascynującą i nieograniczoną w formie techniką. Można w dowolnych konfiguracjach zawijasów zestawiać kolory i połączenia. Jak również dodawać elementy wykonane w innych technikach jak metaloplastyka, filc, makrama, wire-wrapping itp.
Efekty końcowe w projektach są czasem bardzo zaskakujące gdyż nie da się przewidzieć na początku ostatecznej wersji. Często bywa tak, że zamysł jest zupełnie odmienny od wersji końcowej. Dlatego lubię pracować w tej technice, bo nie istnieją żadne ograniczenia.
Biżuteria w technice haftu sutasz jest pełna egzotyki i zdeterminowana przez kolor i bogactwo formy.
Tworzenie w hafcie sutasz wymaga dość dużej cierpliwości i pokory, ponieważ nie jest łatwo ujarzmiać tasiemki, trzeba posiąść również wysoki poziom sprawności manualnej, by czas wykonywania pracy nie był zbyt absorbujący, a co za tym idzie nie znużył nas i nie zniechęcił.

Anna Jaroszewicz




Tutorial









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz